Hoppa till huvudinnehåll

Nätfiske i Ålandsbankens namn – det här kan du göra för att skydda dig

Det förekommer regelbundet bedrägeriförsök i Ålandsbankens namn. Nätfiske betyder att bedragarna försöker komma åt dina person- eller bankuppgifter för att ta över ditt konto eller utnyttja uppgifterna för kriminella ändamål. Detta kan ske exempelvis genom att lura in dig på en falsk inloggningssida, be dig installera ett skadligt program på din dator eller skicka dig skadliga länkar via e-post eller sms. Vi vill påminna dig om att det finns en hel del saker som du själv kan göra för att skydda dig. Kom ihåg, det största säkerhetshålet är du själv – följ din magkänsla och våga vara misstänksam.

Osäker eller utsatt – kontakta oss direkt!

Om du är det minsta osäker på ett sms, e-post eller samtal som påstås komma från banken, avsluta samtalet och ring upp oss för att säkerställa att det inte handlar om ett bedrägeri. Skriv in numret manuellt i stället för att använda telefonens återuppringningsfunktion.

Ålandsbankens Kundservice, telefon +46 (0) 771 415 415*. Öppet mån–fre 8.30–18.00.

Du kan vidarebefordra e-post, sms och webbsidor i Ålandsbankens namn som verkar misstänksamma till oss på adressen kundservice@alandsbanken.se

Nationell kampanj ska motverka bedrägerier

Vi har gått ihop med Sveriges banker för att sprida kunskap om hur bedragare kan agera – och hur du kan skydda dig. Få tips och lär dig mer om vad du kan göra om du har blivit lurad.

Bli svårlurad (svårlurad.se)

Inloggning till Internetkontoret – använd bokmärken och kontrollera stavningen

Var extra noga med att alltid skriva in rätt adress när du ska logga in till Internetkontoret, alternativt använd dina egna bokmärken. Att logga in till Internetkontoret via en sökmotor som Google eller Bing kan leda dig till en falsk sida. Kontrollera alltid länkens stavning noga innan du loggar in – en extra eller saknande bokstav kan innebära att du loggar in på en falsk nätbankssida. Vi skickar dig aldrig e-post eller sms med länkar till Internetkontorets inloggningssida.

Klickbara länkar via sms

Får du ett sms med en klickbar länk från banken – klicka inte på den, trots att den skulle hamna under samma meddelandekedja som tidigare sms från banken. Vi skickar aldrig länkar via sms och ber dig heller aldrig om dina person-, kort- eller inloggningsuppgifter via sms, e-post eller telefonsamtal.

Här finns fler exempel på vanliga bedrägeriförsök. Var uppmärksam om:

  • någon ber dig att lämna ut dina bankkoder eller kortuppgifter via samtal, e-post eller sms

  • någon kontaktar dig och ber dig logga in i digitala tjänster, verifiera en transaktion eller identifiera dig med bankkoder eller Mobilt BankID

  • någon påstår att din dator fått virus eller ber dig installera programvara på din dator

  • du får ett sms från banken med en klickbar länk.

Kom ihåg dessa punkter när du sköter bankärenden på nätet:

  1. Håll dina inloggningsuppgifter för dig själv - och endast för dig själv. De är personliga. Banken kontaktar inte dig för att be om dem.

  2. För att logga in till Internetkontoret, skriv in adressen www.alandsbanken.se eller använd ditt eget bokmärke - logga inte in via länkar du fått. Länken kan styra dig till en bluffsida.

  3. Mata inte in dina person- eller bankuppgifter på en webbplats, om du inte kan säkerställa dess riktighet. Du kan hamna på falska nätsidor även via sökmotorer som Google eller Bing.

  4. Öppna inte bifogade filer i vanlig e-post trots att e-posten ser ut att komma från banken. Om vi skickar filer via e-post sker det via säker e-post.

  5. Klicka inte på länkar i sms som ser ut att komma från banken. Vi skickar inte länkar via sms. Sms från bedragare kan hamna i samma meddelandekedja som bankens riktiga meddelanden

  6. Bekräfta inte en betalning som du inte själv har gjort. Läs alltid bekräftelsebegäran noggrant och om bekräftelse-ID:na inte stämmer, ska du låta bli att bekräfta betalningen. Om ett erbjudande verkar vara för bra för att vara sant, var aktsam.

  7. Om en obekant person kontaktar dig och ber dig installera något på din dator eller mobil, ska du inte göra det. Installera själv de program du behöver. I oklara situationer ska du fråga någon du känner eller vända dig till en datakunnig - och när det gäller bankärenden, kan du också kontakta oss på banken.

Spärra dina digitala tjänster

Om du misstänker att någon fått tag i dina inloggningsuppgifter ska du spärra dina digitala tjänster genom att ringa vår spärrtjänst på telefon 08 791 49 59 (från utlandet +46 8 791 49 59). Tjänsten är öppen 24 timmar i dygnet.

Spärra ditt kort

Om du misstänker att någon fått tag i dina kortuppgifter ska du spärra ditt kort genom något av följande alternativ:

  • Spärra ditt kort i din Mobilbank. Då beställs ett nytt kort med nytt kortnummer till dig automatiskt. Kortet levereras inom två veckor.

  • Under våra öppettider kan du spärra ditt kort genom att ringa vår Kundservice på telefon +46 (0) 771 415 415*

  • På kvällar och helger kan du ringa spärrtjänsten på telefon 08 791 49 59, från utlandet +46 8 791 49 59. Spärrtjänsten är öppen 24 timmar i dygnet.