Private Banking Trygg
Med StopService ökar du din trygghet
Som Private Banking-kund får du tillgång till StopService-tjänsterna. Registrera dina kort hos StopService, så ökar du din trygghet.
Med spärrtjänsten StopService kan du, med ett enda telefonsamtal dygnet runt, spärra alla dina registrerade betalkort och andra kort, samt mobiltelefonen. Du registrerar dina kort hos StopService enkelt via Internetkontoret.
Om du blir av med plånboken under resan, skickar vi nödkontanter till dig så fort som möjligt.
I nödfall skickar vi även ersättande biljetter för hemresan.
Nyckelbrickorna du får ser till att du återfår dina borttappade nycklar.
Med hjälp av kodade bagagebrickor returneras förlorat bagage till dig.
ID-stöldsupport – råd och hjälp vid identitetsstöld
Som Private Banking-kund hos Ålandsbanken erbjuds du hjälp att förebygga, upptäcka och begränsa konsekvenserna av identitetsstöld.
ID-stöldsupporten hjälper om du blir av med ditt pass, ID-kort eller annan legitimation eller om du misstänker att någon försöker missbruka din identitet. Om du misstänker att din identitet har blivit stulen tar du kontakt med Ålandsbankens ID-stöldsupport för att få hjälp med det praktiska.
Om en identitetsstöld drabbar dig så hjälper ID-stöldsupporten dig att begränsa konsekvenserna och förebygga ekonomisk förlust genom att bland annat
bestrida och avvisa obefogade betalningskrav
lägga bevakning på förlorad ID-handling
upprätta bedrägerispärr hos kreditupplysningsföretag
annullera abonnemang
avlägsna orättmätiga anmärkningar i kreditupplysningsdatabaser.
Tjänsten erbjuds i samarbete med Tenerity Ab.
Web Cleanup – hjälp med att ta bort oönskat innehåll från internet
Som Private Banking-kund får du hjälp att rensa bort oönskat och kränkande innehåll från webben, gällande både dig själv och dina barn. Det kan till exempel handla om personliga bilder som finns på webbplatser där du inte vill att bilderna ska finnas, att ditt e-postkonto hackats och används för att skicka skräppost eller att dina barn hängs ut och mobbas i nätforum. Du får hjälp med:
att avlägsna oönskade och kränkande kommentarer, bilder och videoklipp
att radera falska profiler på sociala medier, såsom Facebook och Twitter
att ta kontroll över hackade e-postkonton och användarkonton
förebyggande rådgivning om trygg användning av internet.
Du kan endera få vägledning i hur du själv raderar oönskat innehållet, eller låta Web Cleanup ta över och driva ditt ärende. Du hålls uppdaterad under processens gång, och får även råd om hur du ska undvika liknande problem i framtiden. Web Cleanup har lång erfarenhet av personliga säkerhetsfrågor på internet.
Tjänsten erbjuds i samarbete med Tenerity Ab.
Tips: Via Skatteverket kan du själv spärra obehörig adressändring. Då kan din adress ändras endast med e-legitimation. Läs mer på www.skatteverket.se.
Välkommen att kontakta oss via telefon eller e-post
Stockholm, tfn 08 791 47 20, e-post: pbstockholm[at]alandsbanken.se
Göteborg, tfn 031 333 45 00, e-post: pbgoteborg[at]alandsbanken.se
Malmö, tfn 040 600 21 00, e-post: pbmalmo[at]alandsbanken.se