Som ansvarig för marknadsföring och kommunikation på Ålandsbanken Sverige har Therese Pettersson användning av sin bakgrund inom bank, finans, elhandel och energioptimering. För henne är det en naturlig utgångspunkt att leva upp till bankens strävanden efter hållbarhet och personliga möten.
Med känsla för kommunikation och relationer
Det går ett grönt stråk genom Thereses karriär. Hon växte upp i lilla Bjuv, som ligger strax öster om Helsingborg, tillsammans med sin mamma och lillebror Marcus. Mormors och morfars gamla korsvirkeshus omgärdades av en magisk trädgård av romantiskt snitt. Här umgicks man genom att vara ute och påta i jorden dagarna i ända. I trädgården växte bland annat ståtliga stockrosor och rosenbuskar med rosa blommor. Sommarkänslan från morföräldrarnas trädgård etsade sig fast i sinnet och Therese fick smak för grönt.
Inte för inte är Slottsträdgården Ulriksdal idag en favoritplats för Ålandsbankens relativt nytillträdda marknads- och kommunikationschef. Hon kom till banken i december 2017 i en roll som då var ny för Ålandsbanken Sverige. I mycket har hon fått möjlighet att påverka uppgiften efter eget huvud i nära samarbete med Sverigechefen Magnus Johansson. Det passar Therese.
I hennes sätt att arbeta finns ett skapande drag och hon vill gärna vara med och påverka utvecklingen.
Tidigare hade det mesta av marknadsaktiviteterna utförts i Helsingfors och Mariehamn, men numera samverkar man och befäster bankens nordiska perspektiv, även om varje land har sitt eget kommunikationsupplägg.
Teveträdgårdsmästaren Bosse Rappnes paradis i Solna ligger bekvämt till på vägen från kedjehuset i Upplands Väsby till Stockholmskontoret vid Stureplan. Allt som oftast stannar Therese till på Ulriksdal för att handla växter till den egna lilla trädgården eller bara njuta av stillheten i den gröna oasen. Pysslet med porslinblommorna inomhus och och lugnet i trädgården är en skön och avkopplande kontrast till det intensiva tempot som marknadschef på banken. Trädgård ger Therese en känsla av välbefinnande.
Favoritfärgen fanns med tidigt i Thereses livspalett:
– Visste du att det gröna spektrumet av färger är det enda som ögat inte tröttnar på? Det är en mild och skön kulör. Jag har alltid varit intresserad av färg och form. Min mamma tyckte att jag skulle bli inredningsarkitekt eller landskapsarkitekt, men så blev det inte, säger hon.
Det är Thereses uppgift att få kommunikationen att fungera både internt och externt och att bygga varumärket Ålandsbanken. Det gröna stråket gör det naturligt för henne att tänka och agera i hållbar riktning. Det har hon nytta av på Ålandsbanken.
Therese Pettersson
Marknads- och kommunikationschef, Ålandsbanken Sverige
Personliga relationer drivkraften
Huvudfokus är att berätta om bankens kärnvärden som i grunden handlar om den personliga relationen med kunderna. De senaste årens starka trend att kunderna vill göra sina affärer på internet och i mobilen har avtagit något under den senaste tiden. Det märks i undersökningar att många kunder även vill ha mer personlig kontakt med sin bank igen, menar Therese. Det gör att Ålandsbanken ligger rätt i tiden. Medan storbankerna blir allt mer digitala i sitt arbetssätt månar man på Ålandsbanken fortfarande om det fysiska mötet:
– För oss är det självklart att vi vill träffa våra kunder. Det är ju i mötet mellan människor som det händer saker, säger hon. Många av våra kunder har dessutom så komplexa ekonomier att vi behöver ses personligen.
Mänskliga relationer och möten med nya människor inspirerar Therese. I sitt arbete träffar hon många olika människor och spännande personligheter som är skickliga på det de kan. Det gäller både medarbetarna på banken och kunderna:
– Jag har nog alltid haft ett visst sinne för sociala relationer. Olika personligheter har alltid intresserat mig och jag har lätt för att knyta kontakt, säger hon.
I sitt dagliga arbete, och i mötet med kollegor och kunder, försöker Therese vara positiv och lösningsinriktad. Det blir så mycket roligare att arbeta då. På Ålandsbanken har man samma inställning till arbetet. Det uppskattar Therese.
En kreativ kommunikatör med smak för ekonomi
Som marknadsansvarig på flera bolag inom olika branscher har Therese arbetat med digital marknadsföring under det senaste decenniet. Det gör att hon vet vad som fungerar digitalt. Sedan Therese började på Ålandsbanken har det arbetat intensifierats. Mycket av hennes arbete på Ålandsbanken har hittills varit inriktat på att skapa struktur, medvetenhet och mätbarhet. Att man kan utvärdera de digitala aktiviteterna är en av de stora fördelarna med dem, menar hon.
I den dagliga verksamheten basar hon inte över någon stor marknadsavdelning utan är ensam i Sverige. Hon har däremot ett nära samarbete med bankens marknadssupport på Åland såväl som externa byråer.
Även om Therese är en kreativ kommunikatör bottnar hon också i ekonomi och bankverksamhet. Det underlättar hennes arbete att hon har en förståelse för Ålandsbankens affär. Therese har studerat ekonomi med fokus på ledarskap, finansiering och marknadsföring vid Umeå universitet. Hon uppskattade den avslappnade miljön i den norrländska universitetsstaden och gillade människorna där. Therese ler när hon berättar om språkförbistringarna som ibland uppstod mellan hennes skånska och vännernas norrländska dialekt. Flera av kurskamraterna har blivit vänner för livet.
Under studietiden fick Therese smak för ekonomi och marknadsföring. Det gjorde att hon lade undan tankarna på ett professionellt arbete inom den kreativa sektorn. Istället tog Therese med sig sin känsla för färg och form, kreativitet och kommunikation in i bankvärlden. Det gjorde att hon snart fick flera olika uppgifter inom Swedbank där hon börjat som bankrådgivare i Östersund 2005.
Efter några år i Östersund flyttade Therese och sambon Daniel till Stockholm. I huvudstaden väntade ett uppdrag på Swedbank Robur och där upptäcktes hennes talang för marknadsföring. Det gav henne snart heltidsengagemang på marknadsavdelningen:
– Ett av mina sista uppdrag var ett marknadsföringsprojekt för Private Banking. Den erfarenheten passar bra in i mitt nuvarande arbete på Ålandsbanken, säger hon.
Therese har ett specialintresse kring aktier och fonder. Hon köpte sina första aktier i Ericsson när hon var 18 år. Den lärorika itkraschen efter millennieskiftet kom emellan, men hennes intresse för sparande höll i sig.
Efter bankåren ville hon prova något annat och började arbeta inom Corporate Finance på ett mindre företag. Efter nära två givande år ville hon göra något nytt igen. Therese vill gärna göra det; prova olika uppgifter, vidga sina vyer och lära sig nya saker.
”Det är lätt att ’sminka grisen’ med bra kommunikation, men på Ålandsbanken vill vi att det ska märkas att vi menar allvar.”
Therese Pettersson
Hållbarhet på djupet
Efter finansbranchen började Therese som affärsutvecklare på Elverket i Vallentuna. Där fick hon lära sig hur elhandel gå till i teori och praktik och det var dessutom här som hon fick ett större perspektiv på hållbarhetsfrågor.
Nästa anhalt i karriären var uppdraget som marknads- och kommunikationschef för Gunnar Karlsen Sverige AB, GK, i Solna som var värdefullt för Therese både professionellt och personligt. Här fick hon insikt i hur viktigt det är att affärsverksamhet och kommunikation går hand i hand. Inte minst när det gäller komplexa verksamheter som automatisering av inomhusklimat och energioptimering.
På GK, som arbetar för att förbättra inomhusmiljön och sänka energikostnaderna, slipade Therese på argumenten när det gäller klimat och miljö. Det har hon nytta av som marknads- och kommunikationschef på Ålandsbanken:
– Det är lätt att ”sminka grisen” med bra kommunikation, men på Ålandsbanken vill vi att det ska märkas att vi menar allvar och att marknadsföringen utgår från det vi verkligen är. Oavsett om det gäller personliga kundrelationer eller hållbarhet. Vi är grundade i det vi lyfter fram i vår kommunikation och på banken har vi kompetensen som krävs för att vi ska kunna leva upp till det vi lovar, menar hon.
Ett exempel på att Ålandsbankens engagemang och kommunikation hör ihop är Östersjökortet, som ger kunderna möjlighet att mäta sina koldioxidavtryck.
En karriär i balans
Therese stimuleras av att driva och utveckla Ålandsbankens varumärke i Sverige. Att vara med och skapa något är viktigt för henne. Utmaningar leder till utveckling, både för henne och företaget där hon är verksam. Efter en stressig dag på arbetet finner Therese värde i att ta det lugnt i trädgården.
– Vår träggård är inte världens finaste, men den är min gröna oas, berättar hon. Vid tiden för intervjun i Slottsträdgården Ulriksdal i slutet av februari hade tulpaner och snödroppar vaknat till liv. Samtidigt hade clematisen börjat få små knoppar:
– Det är så härligt att vara mitt i det gröna. I trädgården händer det alltid något nytt. Att vara i naturen har alltid betytt mycket för mig som gammal Skogsmulle. Jag tycker om att få lite skit under naglarna och jag gillar att tända ett spritkök ute i skogen. En del ser inte mig som en person som tältar, men jag tycker att det är skönt att komma ifrån allt det moderna emellanåt. Det vill jag också ge mina barn.
På det sättet löper allt vidare.
Artikel från Ålandsbanking nr 1/2019 (publicerad 30-08-2019).
Text: Anders Ström, foto: Viktor Fremling