Bedrägerier fortsätter att både öka och utvecklas. Varje år medför dessa brott stor ekonomisk skada och lidande för många individer. Genom att läsa på och veta hur du ska göra för att skydda dig kan du minska risken för att drabbas.
I Sverige ökade anmälningar av bedrägeribrott med 21,9 procent under 2023 och den största ökningen rörde investeringsbedrägerier, enligt polisen. Eftersom bedragarna hela tiden utvecklar och kommer på nya metoder blir de allt svårare att upptäcka. Men det finns flera saker du kan göra för att skydda dig. Här är fem vanliga bedrägerier.
1. Telefonbedrägeri
Så kan det gå till
Bedragare i dag är mycket skickliga och kan manipulera sitt telefonnummer så att det ser ut att tillhöra din bank, ett företag eller olika myndigheter. Samtalen kan till exempel handla om att personen ringer för att meddela dig om att du vunnit något eller att något akut har hänt med ditt bankkonto som gör att de behöver komma åt ditt konto. Med ny teknik kan bedragare till och med imitera röster.
Så skyddar du dig
Ofta ber bedragaren dig om inloggnings uppgifter till banken eller att du själv ska identifiera dig med BankID – detta för att ”hjälpa” dig med det påstådda problemet. Gör aldrig det. Om du känner dig det minsta osäker på ett samtal, lägg på luren och ring upp banken eller polisen.
2. SMS-bedrägeri
Så kan det gå till
Du får ett sms med en uppmaning om att klicka på en länk eller ringa ett telefonnummer. Ofta ser meddelandena trovärdiga ut. Det kan se ut att vara från tandläkaren som vill boka in en undersökning eller information från din bank. Vanligt är också att bedragare sms:ar från okänt nummer och uppger sig vara mottagarens barn som påstår sig tappat bort sin telefon och behöver pengar genom Swish.
Så skyddar du dig
Får du den här typen av meddelande är det viktigt att aldrig klicka på länken eller ringa upp telefonnumret som uppges. Vill du ändå ringa upp exempelvis tandläkaren för att dubbelkolla är det viktigt att du själv söker upp det korrekta numret att ringa. Ett förslag är att införa kodord eller säkerhetsmeningar, vid samtal med släkt och vänner.
3. Hembesök
Så kan det gå till
Det ringer på dörren och utanför står en person som uppger sig för att vara till exempel bud, polis eller fastighetsskötare. Syftet är att komma in i din bostad för att stjäla saker eller komma åt kortkoder eller annan privat information.
Så skyddar du dig
Titta genom dörrögat innan du öppnar, och släpp aldrig in någon okänd. Lämna inte ifrån dig privat information, även om personen uppger sig vara från exempelvis en myndighet. Känns något olustigt, ring en anhörig eller polisen.
4. Investeringsbedrägerier
Så kan det gå till
Du får erbjudande om att investera i något snabbt och enkelt som kommer leda till hög avkastning, exempelvis aktier, kryptovalutor eller företag. Erbjudan det kommer ofta via mejl, telefon eller annonser på nätet och sociala medier.
Så skyddar du dig
Verkar det vara för bra för att vara sant så är det ofta också det. Investera aldrig i något du inte förstår eller i ett företag du inte känner till. Undvik företag utan tillstånd från Finansinspektionen (FI). FI har även en bra varningslista över företag som kan ha varit inblandade i bedrägerier.
5. Kortbedrägerier
Så kan det gå till
Kortbedrägeri kan gå till på flera olika sätt, till exempel genom att du blir av med ditt kort som någon sedan använder för att betala med eller ta ut kontanter. Men det kan också ske utan att bedragaren fått tag på ditt kort. Då har personen istället fått tag på dina kortuppgifter exempelvis genom dataintrång, nätfiske eller skimming – när kortets information kopieras via utrustning fäst vid en uttagsautomat eller liknande.
Så skyddar du dig
Det finns mycket du kan göra för att skydda dig mot kortbedrägeri. Lämna aldrig ut dina koder och kortuppgifter till någon och spara dem inte på nätet när du handlar. Lås ditt kort för internetköp och öppna det bara när du ska handla. Kolla ditt konto regelbundet. Aktivera gärna pushnotiser för kortköp i Mobil banken. Då får du ett meddelande till telefonen varje gång kortet används och kan snabbt upptäcka konstiga transaktioner. Spärra kortet och kontakta din bank direkt vid minsta misstanke.
Så gör du om du råkat ut för bedrägeri
Många som blir utsatta för bedrägeri känner skam och drar sig för att anmäla det. Men det är viktigt att komma ihåg att vem som helst kan råka ut för det. Kontakta alltid din bank och gör en polisanmälan. Bara genom att anmäla brottet kan du få hjälp.
Vill du veta mer? Svårlurad! är ett gemensamt initiativ från Sveriges banker för att sprida kunskap om bedrägerier. Mer information finns på svarlurad.se.
TEXT JULIA LINDSTRÖM ILLUSTRATION JULIA HERMANSSON
Artikel från tidningen Ålandsbanking nr 1/2024
2024-06-10