Vi står på tröskeln till en revolution inom flygindustrin. Med draghjälp från den snabba elbilsutvecklingen ökas takten i racet om det kommersiella elflyget. Norden ligger i framkant inom både teknisk innovation och satsningar från de stora flygbolagen.
Framtiden är redan här – den är bara ojämnt distribuerad”. Det klassiska citatet från science fiction-författaren William Gibson passar ofta väl för att beskriva teknikrevolutioner i samhället, och inte minst elektrifieringen av flygindustrin. För samtidigt som flygresor är en av världens stora klimatbovar så har små eldrivna privatflygplan existerat i flera år. Och allt pekar nu på att stora förändringar har tagit fart på allvar. I somras uppmärksammades SAS för att ha öppnat biljettförsäljningen till bolagets första elflygstolar. År 2028 planerar SAS att börja flyga elektriskt. Även Finnair har liknande planer med ambitionen att vara i luften redan 2026 och nyligen tillkännagav Ålands landskapsregering en satsning på eldrivna rutter till och från Mariehamn. Som det ser ut nu kan alltså världens första eldrivna reguljärflygning bli en nordisk sådan – även om liknande projekt pågår på olika håll i världen.
Draghjälp av bilindustrin
En flygplansmodell som kan vara aktuell för att trafikera någon av premiärsträckorna är ES-30, ett propellerplan som kan ta 30 passagerare och utvecklas av det svenska bolaget Heart Aerospace. Simon Newitt är President & Chief Commercial Officer på Heart Aerospace, och han menar att utvecklingen just nu flyger fram.
– Batteriteknik och laddinfrastruktur utvecklas väldigt snabbt tack vare den elektrifiering som sker i bilindustrin. Det är en utveckling som vi kan ta del av även på flygplanssidan. Själva eldriften bygger i grunden på samma teknologi, säger Simon Newitt.
Dessutom finns det mycket intresserat kapital för den här typen av gröna satsningar– både privat och offentligt.
– Bill Gates klimatfond har tillexempel investerat i vårt bolag, och med EU:s storsatsning på hållbarhet finns en vilja att investera i lösningar – för sluta flyga kommer vi inte. Här är eldrift en given väg framåt.
Propellerplan med fem ton batteri
För resenären bjuder framtidens eldrivna flygplan inte på någon dramatisk förändring. De ser ut och fungerar mer eller mindre som ett vanligt propellerplan, ett medvetet val för att snabbt kunna ta fram flygplan som ska godkännas av de rigorösa luftfartsmyndigheterna. – Det här handlar inte om att återuppfinna flygplanet, utan om att gå över till eldrift och göra flygindustrin hållbar. Målet är inte att ta fram något sensationellt – att bara lyckas är spektakulärt nog, säger Simon Newitt.
”Målet är inte att ta fram något sensationellt, att bara lyckas är spektakulärt nog.”
Simon Newitt, President & Chief Commercial Officer på Heart Aerospace
Hybriddrift
Under huven har det dock skett en hel del innovation. I ES-30 finns ett batteri som väger fem ton och som ska kunna snabbladdas på 30 minuter. Det finns också en turbogenerator som omvandlar vanligt flygbränsle till el vid behov.
– På så sätt kan man förlänga räckvidden från cirka 200 kilometer till 400 kilometer, och även på kortare flygningar är hybriddriften ett sätt att skapa en säkerhetsmarginal i räckvidden.
Mer flyg för fler
I dag har bara hälften av jordens befolkning suttit på ett flygplan. Simon Newitt ser framför sig att elflygen kan förändra det.
– Runt om i världen finns det tusentals små flygfält som sällan eller aldrig används. Jag tror att de kommer att leva upp igen. Elflyg kommer att vara billigare än fossilflyg, väldigt hållbart och ett klart snabbare alternativ än regionalbussen eller tåget.
Åland satsar på elflyg
I mars 2023 tillkännagav Heart Aerospace och Ålands landskapsregering ett samarbete för att undersöka hur elflyg kan vara ett sätt att utveckla hållbara kommunikationer till de åländska öarna.
TEXT GUSTAF BRICKMAN
Artikel från Ålandsbanking nr 2/2023
2023-12-14