Ålandsbanken i Göteborg växer så att det knakar. Närheten till kunderna, personliga relationer och en hög kunskapsnivå hos medarbetarna ligger till grund för framgången. Det är människorna hos oss som gör det, menar Eva Bengtsson som är kontorschef sedan två år.
Vid ett besök hos Ålandsbanken i Göteborg visar det sig snart att medarbetarna trivs här. Gott humör, hög energinivå och social förmåga. Allt det spelar roll när man vill sätta kunden i centrum.
– Vi har himla kul på jobbet och gillar när det är högt tempo. Vi brinner alla för att göra det så bra som möjligt för kunderna, att leverera det där ”lilla extra”. Det är vår drivkraft, säger Eva.
Efter mer än tre decennier inom bank och försäkring med flera större uppdrag inom Private Banking och Special Clients vet hon vad hon talar om.
Kontoret med tolv anställda ligger i en anrik fastighet på Kungsportsavenyen 1. Det är så centralt man kan komma i Göteborg. Här har man funnits i elva år.
Kapitalförvaltningen har länge varit ett ankare för verksamheten, men nu växlar man upp ytterligare och förstärker organisationen med specialistkompetens inom kreditgivning, juridik och skatt. På det sättet vill man visa att banken har både bredd och spets.
– Vi är en fullservicebank med ett kvalificerat utbud av produkter och tjänster. Vi har det mesta som de större bankerna har. Dessutom har vi en lång samlad erfarenhet av att arbeta med entreprenörer och privatpersoner. Det gör att vi kan ställa rätt frågor och ta fram förslag som passar personen. Hos oss är alla kunder viktiga, säger hon.
Under det senaste året har de sista bitarna i pusslet lagts och tre nya medarbetare har anställts.
Tillsammans kompletterar de kunskapen som redan finns på Göteborgskontoret. Marcus Svensson har lång erfarenhet av kreditgivning, Duro Schlafer är jurist med erfarenhet från Sverige, Luxemburg och Singapore och Carl Lundberg kommer från KPMG där han verkat som expert på skatterådgivning.
”Vi har himla kul på jobbet och gillar när det är högt tempo. Vi brinner alla för att göra det så bra som möjligt för kunderna, att leverera det där ’lilla extra’. Det är vår drivkraft.”
Eva Bengtsson, Ålandsbanken Göteborg
Personligt bemötande nyckeln till framgång
På kontoret i Göteborg arbetar man på ett entreprenörsdrivet sätt och delar med sig av det man kan till både kollegor och kunder. Det låter kanske som en självklarhet, men i större organisationer händer det att var och en håller sig till sitt område. På Ålandsbanken jobbar man i mindre team och i mötet med nya kunder strävar man efter att alltid vara två personer från banken. Det tyder på närvaro och intresse och gör att kunderna får ett högt förtroende för banken.
– Jag har arbetat i större organisationer där man försöker få kunderna att passa in i organisationen och erbjuder färdiga paket, men vi skräddarsyr lösningar för varje kund och ser till att alltid ha en hög tillgänglighet. Det uppskattar våra kunder, säger hon.
Med sin långa erfarenhet ser Eva hur det håller på att ske ett skifte i bankvärlden. Det personliga bemötandet och tillgängligheten via fysiska kontor står inte lika högt i kurs längre hos bankerna. Utom på Ålandsbanken. Hon är övertygad om att långvariga personliga relationer är avgörande för kontorets fortsatta expansion. Sättet att vara fungerar uppenbarligen. På senare år har det varit en ström av nya kunder till banken. Kunderna är ofta entreprenörer inom många olika branscher. Ny teknologi och fastigheter är några av de vanligaste. Även unga entreprenörer söker sig aktivt till Ålandsbanken i Göteborg. Det är Eva särskilt glad för.
Carl Lindberg, Duro Schlafer & Marcus Svensson, Ålandsbanken Göteborg
Gillar att jobba med människor
Eva är ekonom i grunden och tog examen i Karlstad i slutet av 1980-talet. Efter några år i försäkringsbranschen började hon arbeta på bank men snart märkte hon att siffertrillande och excelark inte inspirerade henne. Hon gillade att arbeta med människor och fick energi av att träffa kunder. Nära kundrelationer blev hennes gebit. Hon har bland annat varit med och startat Private Banking-verksamhet för en av de större bankerna i Sverige. Under tio år var hon ansvarig för det företagets Private Banking-kunder i västra Sverige. Den erfarenheten har hon tagit med sig till Göteborgskontoret.
Ålandsbanken är ett exempel på en kunskapsintensiv miljö där medarbetarna har en hög kunskapsnivå och är självständiga i sitt arbete. I professionella miljöer av det slaget visar forskning att ett hierarkiskt ledarskap är kontraproduktivt. Det mest effektiva och givande för alla parter är att varje medarbetare själv tar beslut direkt i mötet med kunden. En sådan miljö kräver ett ledarskap som tar till vara på medarbetarnas initiativkraft och förmåga.
”Jag ser mig som teamledare, inte som kontorschef av den gamla sorten.” Eva Bengtsson
– Jag ser mig som teamledare, inte som kontorschef av den gamla sorten. Alla här vet vad de gör och är självgående. För mig handlar det mer om att hålla ihop verksamheten, se till att vi är på väg åt rätt håll och att säkerställa vårt erbjudande, säger hon.
Martin Lövgren & Lotta Parsberger, Ålandsbanken Göteborg
Kreativa lösningar på utmaningar
Pandemin har inneburit en del utmaningar för Ålandsbanken där man månar om det personliga mötet. Första året under coronapandemin har medfört en omställning för Eva och hennes medarbetare, men hon tycker att de har kunnat hantera situationen väl under utmanande omständigheter.
– Vi tar emot kunder som vill ha personliga möten på ett coronasäkert sätt i våra vackra luftiga lokaler i centrala Göteborg. Annars anpassar vi oss efter kundernas önskemål. Det gör vi alltid. En del vill träffas, andra kommunicerar gärna via telefon eller mejl. De fysiska evenemangen är i vanliga fall navet i den utåtriktade verksamheten. Seminarier om familjejuridik, skatt, utlandsflytt och marknadsöversikter är mer populära än någonsin, men för att nå ut med budskapet har man behövt hitta andra former.
– Jag gillar mindre möten med ett tjugotal personer bäst. Då kan alla som vill delta aktivt. Jag saknar de fysiska evenemangen där vi har möjlighet att träffa kunder och lära känna nya människor. På evenemangen kan deltagarna också odla sina egna nätverk. Det är ett mervärde. Numera har vi samma upplägg online via Teams och det fungerar riktigt bra, säger hon.
Magnus Gustafsson & Teuta Murseli, Ålandsbanken Göteborg
Roligt på jobbet
På sommaren åker Eva motorbåt i innerskärgården utanför Orust och spelar golf. På vintern är det utförsåkning i Norge och Alperna som gäller. På fritiden umgås hon gärna med maken och de två döttrarna som går i hennes fotspår. Den äldsta är controller och den yngsta läser ekonomi på Handelshögskolan i Göteborg. Eva gillar att ha roligt, både hemma och på jobbet. Hon vill gärna ha en hög aktivitetsnivå. Det ger energi och lust att göra saker tillsammans. På det sättet är varje dag en ny möjlighet på Ålandsbanken i Göteborg.
Text Anders Ström Foto Viktor Fremling
Desiré Andersson, Ålandsbanken Göteborg
-
Ålandsbanken BloggLadda ned pdf
29.06.2021 -
Kundtidning Ålandsbanking
I tidningen behandlar vi aktuella teman och händelser i banken och i Sverige.
-
Östersjöprojektet
Östersjön ligger oss varmt om hjärtat. För en bank med rötterna mitt i Östersjön är det naturligt att agera för ett friskare hav.
Läs mer om Östersjöprojektet