03 jun 2019
Sverige

Få hjälp med drömresan

Ålandsbanken Concierge Service

Vill du slippa lägga ner dyrbar tid på att själv planera och boka din semester? Då kan du som Premium-och Private Banking-kund vända dig till Concierge Service för att få restips och hjälp med alla praktiska arrangemang. Dessutom ingår tjänsten för dig som är Premium- och Private Banking-kund.*

Få professionell hjälp att planera din nästa resa

Rådgivarna på Concierge Service kan konsten att sätta ihop en attraktiv reseplanering som passar dina och din familjs behov och önskemål. Varje resa skräddarsys för dig och planeras med omsorg utifrån gällande budget.

De sjutton rådgivarna är fristående experter på resor och upplevelser. Inget är omöjligt att ordna. Bara fantasin sätter gränser. Flera i teamet har bott utomlands. De har gedigen kunskap om Stockholm, Helsingfors och övriga Norden. Genom egna erfarenheter och kontakter har de också god kännedom om storstäderna i Europa och de mest populära resmålen i övriga världen, från New York till Dubai.

Minnesvärda upplevelser

Genom Concierge Service får du tillgång till det bästa du kan tänka dig när det gäller upplevelser, underhållning, övernattning, mat och dryck. Här kan du få hjälp med allt från att skicka blommor till någon du håller av på Alla hjärtans dag till en tvåveckors rundresa i USA.

Rådgivarna talar alla skandinaviska språk och engelska. Flera talar också tyska, franska och spanska. De är alltid uppdaterade om vad som är på gång på ditt resmål.

Rådgivarna säkrar också biljetter till de mest efterfrågade evenemangen inom sport, konserter och teater i Norden. De gör helt enkelt det som behövs för att ge dig och de dina en minnesvärd upplevelse i stort och smått.

Nöjda kunder

Att rådgivarna på Concierge Service gör sitt allra bästa för att semesterplanerna ska gå i lås och överträffa förväntningarna har bekräftats av ett antal av Ålandsbankens kunder.

Inför en semesterresa till Kroatien hjälpte rådgivarna en kund med planeringen och tog fram information om färjetrafik, kollektiva transporter, uthyrning av kajaker och bra restauranger. Det lilla extra gjorde resan till något utöver det vanliga.

Vid ett tillfälle använde en rådgivare sina kontakter för att ordna så att kunderna sattes upp på de exklusiva gästlistorna på populära nattklubbar i Nice och Monaco. Concierge Service har till och med hjälpt en kund att byta en jacka som inhandlats i Rom och som visade sig vara för liten vid hemkomsten till Finland. Det krävdes många samtal och ihärdighet, men snart skickades en ny jacka i rätt storlek till Finland och den felaktiga jackan sändes tillbaka till klädaffären i Italien.

Det är bara några exempel på att rådgivarna på Concierge Service gör allt för att överträffa dina förväntningar. På det sättet kan din resa och semester bli något utöver det vanliga.

Säkerhet på resan ger frihet

Vi gör vårt yttersta för att göra ditt liv enklare och tryggare, såväl hemma som på resa. Genom våra kort kan du slappna av på semestern och vara trygg om något oväntat händer på resan.

Du är försäkrad

I försäkringarna som ingår i dina Premiumoch Private Banking-kort finns bland annat en omfattande reseförsäkring. Reseförsäkringen som beviljas av AIG Europe Limited (filial i Finland) gäller även din medresande familj.

Reseförsäkringen gäller både på inrikesoch utrikesresor överallt i världen, och ersätter kostnader som uppstår vid annullering, försening eller avbrott av resa. Försäkringen ger även ersättning vid sjukdom, olycksfall och dödsfall. Om oturen är framme under resan och ditt bagage blir försenat eller i värsta fall kommer bort kan du vara lugn. De bagagemärken som du fått av oss är försedda med en personlig kod, och du behöver bara ringa StopService för att få hjälp med att återfinna bagaget. Via reseförsäkringen kan du även få ersättning för ditt förlorade resgods.

Öka säkerheten med regionsbegränsningen

Om du ska resa kan det vara bra att se över regionsbegränsningen på dina kort. Korten kan begränsas till Sverige eller de utökade områdena Norden, Europa eller hela världen. Ändringen gör du snabbt och enkelt via Mobilbanken eller på Internetkontoret. Vi rekommenderar att du utökar området enbart när det är nödvändigt, till exempel inför eller under en resa. Det minskar risken för kortbedrägerier.

Passa även på att granska dina konton när du ändå är inne på Internetkontoret eller Mobilbanken. Kontakta Ålandsbanken direkt om du ser något du inte känner igen. Det är viktigt att se över sina konton med jämna mellanrum. En gång i veckan kan vara lagom.

Kort och kontanter i Sverige och utomlands

Kortanvändningen ökar under sommaren när du shoppar, äter på restaurang och gör roliga saker tillsammans med andra. Det gör samtidigt att kortbedrägerierna ökar då. Det är viktigt att du är särskilt uppmärksam när du använder bankomater i nya miljöer. Skydda koden och se upp för ficktjuvar i trängseln. Om du skulle råka ut för kortstöld eller tappa bort ditt kort får du snabbt och enkelt hjälp via StopService. Med ett enda telefonsamtal kan du spärra dina kort, och tjänsten för spärrning av kort är öppen dygnet runt.

Tänk också på att välja att betala kortköpen i lokal valuta när du är utomlands eftersom det oftast är mest förmånligt.

ID-stöldsupport – om du skulle råka ut för identitetsstöld

Oavsett om du är hemma eller på resa är det viktigt för oss att du kan känna dig trygg. Därför erbjuder vi även ID-stöldsupport till våra Premium- och Private Banking-kunder. ID-stöldsupport innebär att du erbjuds hjälp att förebygga, upptäcka och begränsa konsekvenserna av identitetsstöld. Om du blir av med passet eller ID-kortet, eller om du misstänker att någon försöker missbruka din identitet, ring ID-stöldsupporten som hjälper dig med allt det praktiska.

Tips på vad du själv kan göra för att förebygga en eventuell ID-kapning är till exempel att sätta en spärr mot olovlig adressändring. Det gör du hos Skatteverket.

Artikel från Ålandsbanking nr 1/2019 (publicerad 03.06.2019).
Text: Anders Ström, foto: Adobe Stock

*Tjänsten gäller dig som har något av våra bankkort.

5 tips för en lyckad semester:

1.Ta hjälp av tjänsten Concierge Service.
2. Använd de kodade bagagebrickorna.
3. Välj alltid att betala i lokal valuta.
4. Kolla dina korts säkerhets- och regionsbegränsningar.
5. Ha tillgång till viktiga telefonnummer. Både StopService och ID-stöldsupport är bara ett samtal bort. Telefonnumren finns i Mobilbankens telefonbok. Du kan också ringa till ett enda nummer:

Ring +46(0)770 45 75 88

Välj mellan följande alternativ:

StopService
  • Spärrning av kort öppet dygnet runt (service på skandinaviskt språk och engelska)
  • Bagage- och nyckelservice, nödkontanter och nödbiljetter öppet måndag till fredag kl. 9–17
ID-stöldsupport
  • Öppet måndag till fredag kl. 9–17 (service på svenska och finska)
Kortförsäkringar
  • Välj 1 för akut medicinsk nödsituation. SOS International är öppet dygnet runt.
  • Välj 2 för övriga kortförsäkringsfrågor, öppet måndag till fredag kl. 9–17 (service på svenska och finska)
Banktjänster
  • Ålandsbankens Kundservice, öppet måndag till fredag kl. 8.30–18 (service på svenska och engelska)
Concierge Service
  • Öppet måndag till fredag kl. 9–17 (service på svenska)
  • Vardagar kl. 17–21 samt lördagar kl. 9–17 (service på skandinaviskt språk och engelska)

Välkommen till en bank som värdesätter dig och miljön!