Kortreklamationer
Kortreklamation
En kortreklamation är en begäran om rättelse. Du har starkare skydd om du betalat med kreditkort jämfört med om du betalat med debitkort. I första hand ska du alltid kontakta säljaren, men ifall du inte får hjälp av säljaren kan du göra en kortreklamation till Ålandsbanken om:
du upptäcker okända köp eller uttag gjorda med ditt kort
ett kortköp har debiterats flera gånger
du inte har fått en vara eller tjänst som är köpt med kortet
du har fått en trasig eller bristfällig produkt eller produkten inte motsvarar det du beställt.
Fyll i kortreklamationen noggrant och skicka den med begärda bilagor så fort som möjligt till oss. Läs närmare anvisningar nedan för olika typer av reklamationer.
Du har starkare skydd om du betalat med kreditkort jämfört med om du betalat med debitkort. Banken har mera ansvar för fel och brister i det du har handlat med kreditkort.
Om du behöver göra en kortreklamation eller har frågor om en kreditkortsfaktura, kan du kontakta Kundservice på telefon +46 (0) 771 415 415 mån-fre 8.30-18.00 eller per e-post kundservice@alandsbanken.se
Okända transaktioner
Om det finns okända transaktioner gjorda med ditt kort ska du omedelbart spärra kortet. Ditt ansvar för kortets användning slutar när du har spärrat kortet. Polisanmälan bifogar du i reklamationen till banken.
Nätköp och återkommande betalningar
Om du betalat ett nätköp med ditt kreditkort och inte får varan/tjänsten du beställt eller får en bristfällig vara ska du i första hand kontakta säljaren. Om du inte får hjälp av säljaren kan du reklamera kortköpet till oss. Kom ihåg att försäljaren har 30 dagar på sig att skicka en beställd produkt. Spara och bifoga kvitton, orderbekräftelser och korrespondensen mellan dig och försäljaren till reklamationen.
Tänk även på att:
biluthyrningsfirmor har rätt att debitera dig i efterhand för det som du inte betalat för, såsom obetalda tankningar, vägtullar och böter. Likaså har hotell rätt att debitera dig för obetalda köp exempelvis från minibaren.
om du har bokat resa eller inkvartering utan avbokningsskydd har försäljaren rätt att debitera dig även om du skulle annullera din resa. Till exempel hotell har rätt att debitera dig för din bokning om du har bokat rum utan avbokningsrätt.
om du har förbundit dig till en återkommande debitering du inte önskar ska du kontakta tjänsteleverantören för att säga upp tjänsten.
Om du inte får någon hjälp av inköpsstället eller tjänsteleverantören, är du välkommen att göra en reklamation till oss. Du behöver bifoga med bokningsbekräftelse och kommunikationen mellan dig och försäljaren.
Konkurs
Om företaget som du handlat hos går i konkurs och du inte får varan/tjänsten som du betalat för, kan du göra en reklamation till oss. Observera att detta endast gäller köp gjorda med kreditkort.
Om du exempelvis har bokat ett flyg och flygbolaget eller resebolaget går i konkurs ska du i första hand kontakta dem och reklamera ditt köp. Om du inte får hjälp av flygbolaget/resebolaget, kan du reklamera ditt köp till oss. Spara din bokningsbekräftelse, informationen om avbokat flyg och kommunikationen med försäljaren och bifoga dem i blanketten.
Om du inte kan resa för att transporten annulleras, kom ihåg att annullera eventuella övriga tjänster som du har bokat, såsom flyg med andra flygbolag, hotell och utflykter.
Fel summa som debiterats på ditt kort
Om du blir debiterad på fel summa eller ditt kortköp dubbeldebiterats, ska du i första hand vara i kontakt med försäljaren. Försäljaren har 30 dagar på sig att rätta till transaktionen. Ifall du inte får gottgörelse av försäljaren efter 30 dagar, kan du reklamera köpet. Bifoga kommunikationen mellan dig och försäljaren.
Du kan även reklamera ett uttag om du inte fått pengarna eller bara fått en del av pengarna. Beskriv noggrant händelseförloppet i blanketten.
Om du inte har möjlighet att få rättelse med kortreklamation, kontrollera om du kan få ersättning via dina försäkringar. Mera information om våra försäkringar finns här