Hoppa till huvudinnehåll

Mobilt SäkerhetsID

Med Mobilt SäkerhetsID kan du enkelt logga in och godkänna uppdrag både på Internetkontoret och i Mobilbanken samt använda Swish. Observera att Mobilt SäkerhetsID inte kan användas som din digitala namnteckning hos Skatteverket, Försäkringskassan eller andra myndigheter och företag.

Så fungerar Mobilt SäkerhetsID

För att du ska kunna använda Mobilt SäkerhetsID krävs att BankID-säkerhetsappen har installerats. Du kan installera appen på din smartphone eller surfplatta från appbutikerna för iOS och Android. Mer teknisk information om kompatibla versioner hittar du på BankID:s webbsida. Du kan använda upp till tre Mobila SäkerhetsID:n från Ålandsbanken samtidigt, till exempel ett i din mobiltelefon och ett i din surfplatta. Du som har stöd för fingeravtrycksläsaren, eller FaceID i din Apple-produkt, kan använda det för legitimering med Mobilt SäkerhetsID i stället för att ange säkerhetskod.

Så hämtar du Mobilt SäkerhetsID

För att kunna hämta Mobilt SäkerhetsID måste du personligen ha identifierat dig hos banken med en ID-handling utfärdad i EES, Schweiz eller San Marino. Du behöver också ha avtal om Ålandsbankens digitala tjänster (Internetkontoret och Mobilbanken).

Logga in på Internetkontoret med ditt användar-ID, lösenord, en engångskod från din kodtabell som du fått av banken samt sms-kod. Gå till sidan Öppna tjänst och klicka på Ansök om Mobilt BankID. OBS! Om du inte ser Mobilt SäkerhetsID på ditt Internetkontor behöver du börja med att personligen besöka ett av Ålandsbankens kontor och legitimera dig.
Du kommer att bli ombedd att ladda ner en BankID-säkerhetsapp till din mobila enhet, och att godkänna villkoren för Mobilt BankID och Mobilt SäkerhetsID.
Efter godkännandet kommer du att dirigeras till BankID:s sidor där du ser en QR-kod som du ska läsa av med din mobila enhet. Efter att ha gjort det, behöver du välja en säkerhetskod. BankID:s sidor meddelar dig när du har lyckats aktivera ditt Mobila SäkerhetsID.

Kostnad för Mobilt SäkerhetsID

Ålandsbanken tar inte ut någon avgift för nedladdning eller användning av Mobilt SäkerhetsID. Däremot behöver du ett mobilabonnemang till din smartphone eller surfplatta och betalar själv för eventuell kostnad för datatrafik vid användande av Mobilt SäkerhetsID.

Så spärrar du Mobilt SäkerhetsID

Om du tappar din mobiltelefon eller surfplatta ska du omedelbart spärra Mobilt SäkerhetsID. Det gör du antingen via Internetkontoret eller genom att ringa Kundservice, telefon 0771 415 415 eller Spärrtjänst, telefon 08-791 49 59 (från utlandet +46 8 791 49 59). Spärrtjänsten är öppen dygnet runt.

Giltighetstid

Ett Mobilt SäkerhetsID hämtat från Ålandsbanken har en giltighetstid på tre år. När giltighetstiden går ut behöver du hämta ett nytt via ditt Internetkontor.