Mobilt BankID
Fördelar med Mobilt BankID
Mobilt BankID fungerar som din digitala namnteckning hos Skatteverket, Försäkringskassan och många andra myndigheter och företag. Med Mobilt BankID kan du bland annat kontrollera din pension, deklarera hos Skatteverket, ”vabba” i mobilen och logga in på CSN.
Så fungerar Mobilt BankID
För att du ska kunna använda Mobilt BankID krävs att BankID säkerhetsapp har installerats. Du kan installera Mobilt BankID säkerhetsapp på din smartphone eller surfplatta från appbutikerna för iOS och Android.
Mer teknisk information om kompatibla versioner hittar du på BankID:s webbsida.
Du kan använda upp till tre Mobila BankID från Ålandsbanken samtidigt, till exempel ett i din mobiltelefon och ett i din surfplatta. Notera att endast ett Mobilt BankID kan vara aktivt per enhet.
Du som har stöd för fingeravtrycksläsaren, eller FaceID i din Apple-produkt, kan använda det för legitimering med Mobilt BankID i stället för att ange säkerhetskod.
Så hämtar du Mobilt BankID
För att kunna hämta Mobilt BankID måste du ha svenskt personnummer, ha svensk godkänd ID-handling och vara ansluten till Ålandsbankens digitala tjänster (Internetkontoret och Mobilbanken).
Logga in på Internetkontoret, gå till sidan Öppna Tjänst och klicka på Mobilt BankID. När du ansöker om Ålandsbankens Mobila BankID för första gången, behöver du logga in med ditt användar-ID, lösenord, en engångskod från din kodtabell som du fått av banken samt sms-kod. OBS! Om du inte ser Mobilt BankID på ditt Internetkontor behöver du börja med att personligen besöka ett av Ålandsbankens kontor och legitimera dig med ett i Sverige utfärdat ID-kort, körkort eller pass. Se adress och öppettider nedan.
Du kommer att bli ombedd att ladda ner en BankID säkerhetsapp till din mobila enhet, och att godkänna villkoren för Mobilt BankID.
Efter godkännandet kommer du att dirigeras till BankIDs sidor där du ser en QR-kod som du ska läsa av med din mobila enhet. Efter att ha gjort det, behöver du välja en säkerhetskod. BankIDs sidor meddelar dig när du har lyckats aktivera ditt Mobila BankID.
Läs mer på BankID:s sida Frågor och svar
Kostnad för Mobilt BankID
Ålandsbanken tar inte ut någon avgift för nedladdning eller användning av Mobilt BankID. Däremot behöver du ett mobilabonnemang till din smartphone eller surfplatta och betalar själv för eventuell kostnad för datatrafik vid användande av Mobilt BankID.
Så spärrar du Mobilt BankID
Om du tappar din mobiltelefon eller surfplatta ska du omedelbart spärra Mobilt BankID. Det gör du antingen via Internetkontoret eller genom att ringa Kundservice, telefon 0771 415 415 eller Spärrtjänst, telefon 08-791 49 59 (från utlandet +46 8 791 49 59). Spärrtjänsten är öppet dygnet runt.
Giltighetstid
Ett Mobilt BankID hämtat från Ålandsbanken har en giltighetstid på tre år. När giltighetstiden går ut behöver du hämta ett nytt via ditt Internetkontor.
Har du redan Mobilt BankID utfärdat av annan bank?
Det är enkelt och kostnadsfritt att byta utfärdare av Mobilt BankID till Ålandsbanken.
Logga in på Internetkontoret med ditt användar-ID, lösenord, en engångskod från din kodtabell som du fått av banken samt sms-kod.
Gå till sidan Tjänster och klicka på Mobilt BankID.
Om du vill spärra ditt nuvarande Mobilt BankID utfärdat av annan bank, kan du göra det på "Visa och spärra Mobilt BankID". Följ sedan instruktionerna ovan för att hämta ett Mobilt BankID på Internetkontoret.
Din BankID säkerhetsapp är sedan tidigare nedladdad på din mobila enhet, så du kan direkt använda den för att läsa av QR-koden på BankIDs aktiveringssida.
Kontakta Ålandsbanken
Kundservice mån–fre kl. 8.30–18.00
Tfn 0771 415 415
E-post: kundservice[at]alandsbanken.se
Våra kontor:
Stockholm: Stureplan 19, tfn 08 791 24 00 (val 3), bankkontoret[at]alandsbanken.se
Göteborg: Kungsportsavenyen 1, tfn 031 333 45 00, goteborg[at]alandsbanken.se
Malmö: Carlsgatan 3, tfn 040 600 21 00, malmo[at]alandsbanken.se