Kundservice
0771 415 415mån–fre 8.30–18.00
För frågor gällande placeringar, lån och bokningar vänligen kontakta närmaste kontor via växeln, 08 791 48 00* mån–fre 9.00–16.30
Spärra dina digitala tjänster, öppet dygnet runt
08 791 4959Ålandsbanken i Stockholm
Stureplan 19
10781 Stockholm
Kontoret:
Mån–Fre 10.00–15.00
Kundservice:
Mån–Fre 8.30–18.00
Ålandsbanken i Göteborg
Kungsportsavenyen 1
41136 Göteborg
Kundservice:
Mån–Fre 08.30–18.00
Ålandsbanken i Malmö
Carlsgatan 3
21120 Malmö
Kundservice:
Mån-Fre 08.30–18.00
Huvudkontoret, Mariehamn
Nygatan 2
22100 Mariehamn
Mån–Fre 9.30–16.15
Godby, Finström
von Knorringsvägen 1
22410 Finström
Mån–Fre 9.30–16.15
Kumlinge – samarbete med Åland post
Kumlingeby
22820 Kumlinge
Kassatjänster:
Mån 9.00–12.00 och 13.00–15.45
Tis–Fre 9.00–12.15 och 13.45–15.45
Kökar – samarbete med Åland post
Karlby
22730 Kökar
Kassatjänster:
Mån–Fre 10.00–16.30
Bulevarden, Helsingfors
Bulevardi 7
00120 Helsinki
Dagliga kassaärenden:
Mån–Fre 10.00–11.00 och 12.00–16.30
Övriga ärenden:
Mån–Fre 10.00-16.30 med tidsbokning
Helsingfors – Private Banking
Bulevardi 7
00120 Helsinki
Mån–Fre 9.00–16.15 eller enligt överenskommelse
Ålandsbanken i Vasa
Hovrättsesplanaden 11
65100 Vasa
Dagliga kassaärenden:
Mån–Fre kl. 10-13 och 14-16.30
Övriga ärenden:
Mån–Fre 10-16.30 med tidsbokning
Kassan hanterar kontanter endast på måndagar.:
Ålandsbanken i Åbo
Eriksgatan 17C, våning 2
20100 Åbo
Dagliga kassaärenden:
Mån&Tors 10.00-16.30
Övriga ärenden:
Mån–Fre 10.00-16.30 med tidsbokning.
Ålandsbanken i Pargas
Köpmansgatan 24
21600 Pargas
Dagliga kassaärenden:
Mån&Tors 10.00-16.30
Övriga ärenden:
Mån–Fre 10.00-16.30 med tidsbokning.
Ålandsbanken i Tammerfors
Hämeenkatu 4, våning 6
33100 Tammerfors
Dagliga kassaärenden:
Mån&Tors 10.00-16.30
Övriga ärenden:
Mån–Fre 10.00-16.30 med tidsbokning.
Ålandsbanken i Uleåborg
Kyrkogatan 19 as 11
90100 Uleåborg
Öppet enligt överenskommelse.:
Ålandsbankens kunder över 9 år som har svensk legitimation, är bosatta i Sverige och/eller som har svenskt personnummer.
Du behöver också:
- ha ingått avtal om digitala tjänster hos Ålandsbanken
- ha ett Premiumkonto eller Baskonto i banken
- ha ett avtal om Mobilt BankID och ha laddat ner BankID säkerhetsapp
- samt ha laddat ner och aktiverat Swish-appen.
För att kunna använda Swish via Ålandsbanken måste du ha fyllt 9 år.
De olika beloppsgränserna kan variera mellan olika banker. På Ålandsbanken väljer du själv den dagliga beloppsgränsen men den kan inte vara högre än 5 000 kronor per dag. Du ändrar gränsen på Internetkontoret. Du kan också välja att höja beloppsgränsen för en viss dag, så kallad tillfällig daglig beloppsgräns. Då kan du den specifika dagen göra en betalning på högst 150 000 kronor eller flera betalningar till sammanlagt högst 150 000 kronor.
Du ansvarar för att beloppet och att mottagarens namn är rätt innan du godkänner betalningen med Mobilt BankID. Däremot behöver du inte Mobilt BankID för att ta emot betalningar.
Ja, Swish är lika säkert som en vanlig banköverföring.
Oavsett om du ska aktivera tjänsten eller skicka och ta emot pengar kan du känna dig helt trygg. Mobilnumret är kopplat till ett bankkonto, mobilnumret kan bara vara kopplat till ett konto i en bank. Varje betalning och inloggning godkänns med e-legitimationen Mobilt BankID och där visas namnet på mottagaren av betalningen innan godkännande. I betalningshistoriken kan du se alla uppgifter inklusive motparten i betalningen. Därför vill vi uppmärksamma personer med skyddad identitet att deras namn och nummer kommer att visas i samband med att de använder Swish.
Ja, du kan ansluta dig till Swish utan att ha en smartphone. Men du har då bara möjlighet att ta emot betalningar.
För att kunna skicka betalningar via Swish behöver du ha ladda ner och installera Swish-appen.
Om du enbart vill kunna ta emot betalningar via Swish behöver du inte installera appen, men då kan du inte se någon information om den mottagna betalningen och kan inte skicka någon betalning.
Du kan swisha pengar till vem som helst som har anslutit sig till Swish. Tjänsten finns tillgänglig hos Ålandsbanken, SEB, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, Skandia och Swedbank.
Om du har samma telefonnummer som tidigare behöver du bara ladda ner och aktivera Swish-appen i din nya mobil.
Om du byter telefonnummer måste du anmäla ditt nya nummer till Swish och aktivera Swish-appen på nytt. Du bör även avsluta Swish-anslutningen till ditt tidigare nummer. Det gör du enkelt på Internetkontoret.
Du behöver inte ha svenskt telefonnummer för Swish. Tjänsten fungerar också med internationella mobilnummer.
Tjänsten är tillsvidare kostnadsfri för privatpersoner.
Logga in på Internetkontoret och gå till Tjänster. Där hittar du Swish och kan registrera ditt mobilnummer, koppla ditt konto till Swish och ställa in beloppsgränser.
Dina transaktioner med Swish syns bland dina vanliga banktransaktioner både på Internetkontoret och i Mobilbanken.